Listen to Piet Hein Eek about Art to Go, Eindhoven (Dutch only)

Aline Motta, (Outros) fundamentos #2, 2017-2019. Digital photo

Beluister hier de podcast met Piet Hein Eek

René Daniëls (1950), Komeet, 1979. Olieverf op doek

René Daniëls

Dit schilderij van de baan van een komeet door de nachtelijke hemel is gemaakt door de Nederlandse schilder René Daniëls. Voor fans van de figuratieve schilderkunst is hij niet zomaar een goede schilder, maar een echte held. Toen in de jaren zeventig de formalistische, conceptuele en abstracte kunst de overhand kregen, had Daniëls de moed om de figuratieve kunst weer toe te laten in zijn schilderijen en beeldhouwwerken. In de figuratieve kunst worden figuren en voorwerpen uit de echte wereld afgebeeld. De manier waarop ze worden afgebeeld kan zo surrealistisch, abstract of expressief zijn als de kunstenaar zelf wil.

Joost Krijnen (1983), In dreams projected, 2015. Houtskool, kleurpotlood, pastel en potlood op papier

Joost Krijnen

Joost Krijnen heeft geen vooropgezet plan wanneer hij aan een nieuw werk begint. En dat wil hij ook best toegeven. Krijnen toont de kracht om het onbekende te accepteren en heeft de moed om daarmee aan de slag te gaan. Net als in deze tekening, waar de ene krachtige potloodstreep tot de volgende leidt, soms met een onbedoeld effect. Als de dingen niet gaan zoals hij wil, dan plakt hij gewoon een stuk papier over de plek waar hij ontevreden over is en gaat hij van daaruit verder.

Niek Hendrix (1985), Sisyphus, 2017. Olieverf op paneel

Niek Hendrix

Niek Hendrix houdt ervan iconische schilderijen uit het verleden in zijn kunst te verwerken, en dit kunstwerk vormt daarop geen uitzondering. Deze serie is gebaseerd op La reproduction interdite van René Magritte (1898-1967). Hendrix wil ons laten nadenken over de relatie tussen zijn werk en het referentiemateriaal. Ga je anders naar het schilderij van Magritte kijken wanneer je dit werk hebt gezien, of is het misschien andersom?

Frans Clement (1941), zonder titel, 1982. Olieverf op doek

Frans Clement

Frans Clement verheft het moderne straatbeeld met zijn stoepranden en zwerfvuil - details die we allemaal vanzelfsprekend vinden - van onderdeel van ons dagelijks leven tot voornaamste onderwerp van zijn werk. Nadat hij in 1972 een tentoonstelling over fotorealisme had gezien, raakte Clement in de ban van deze kunststroming uit Amerika. Tot op de dag van vandaag werkt hij nog steeds in die traditie. Door de kunst van het weglaten en door te spelen met perspectief en licht weet de kunstenaar zijn eigen realiteit van afstandelijke schoonheid te scheppen. Zo wordt het meer dan alleen imitatie.

Erik van Lieshout (1968), untitled, 2014. Gemengde techniek op papier

Erik van Lieshout

Erik van Lieshout wil graag serieuze onderwerpen, zoals immigratie, integratie en sociale klassen, portretteren met een vleugje humor. Voor dit project heeft Van Lieshout een tijdje tussen zo'n 90 katten geleefd in de kelders van het museum De Hermitage in Sint-Petersburg, Rusland. Deze katten, ooit daarnaartoe gebracht om het aantal muizen onder controle te houden, zijn bijna net zo bekend als de kunstcollectie zelf.

Erik van Lieshout (1968), untitled, 2014. Gemengde techniek op papier

Foto © Lieve Eek

Piet Hein Eek

In 1990 studeerde Eek af aan de Design Academy met de inmiddels klassieke 'kast in sloophout'. Hij ontwerpt en produceert zijn ontwerpen met een groot team en distribueert over de hele wereld. In 2010 kocht hij een voormalig Philips-fabrieksgebouw op Strijp. De werkplaats vormt het kloppend hart met daaromheen een showroom, winkel, galerie, restaurant, hotel, dak bar en ateliers. De plek is een internationale trekpleister geworden.

De keuze voor lokale kunstenaars is ingegeven door Eeks herinnering aan zijn ouders die werk kochten van bevriende kunstenaars uit het dorp. De kunstenaar was een natuurlijk onderdeel van de gemeenschap en kon in zijn levensonderhoud voorzien zoals de slager, schilder of bloemist. De voortschrijdende tijd heeft de status van de kunstenaar misschien wel sterker veranderd dan van welk ander beroep dan ook. Onderdeel zijn van de lokale gemeenschap als natuurlijke basis is vrijwel geheel verdwenen. Eek heeft dan ook alleen lokale kunstenaars gekozen.