Listen to Susan Bijl about Art to Go, Rotterdam. (Dutch only)

Aline Motta, (Outros) fundamentos #2, 2017-2019. Digital photo

Beluister hier de podcast met Susan Bijl

Co Westerik (1924-2018), Angel Over Landscape, 2008. Tempera, alkyd en olieverf op paneel

Co Westerik

"Een engel die boven het landschap vliegt, en rondkijkt naar wat er hieronder gebeurt…" Dat zijn de woorden die Co Westerik gebruikt om dit schilderij te beschrijven. Voor de rest laat hij het aan de kijker over om te beslissen wat hij of zij ziet. Hij is vaak aangenaam verrast door wat anderen ervan maken, vooral als dat iets is waar hij zelf nooit aan zou hebben gedacht.

Xiaoxiao Xu (1984), Climb Higher, 2015. Ultrachrome print

Xiaoxiao Xu

Climb Higher is deel van een serie, waarin een aantal Chinese arbeiders en boeren worden afgebeeld terwijl zij in hun vrije tijd vliegtuigen bouwen. In dit werk nog bezig met een klein model, worden dromen steeds meer werkelijkheid in een steeds groter wordend project: uiteindelijk zien we de aeronauten hun dromen verwezenlijken en echt de lucht ingaan met hun zelf ontworpen vliegtuigen.

Tanja Ritterbex (1985), Read this book, bitch! 2014. Olieverf op doek

Tanja Ritterbex

Het werk van Tanja Ritterbex is gewaagd, sexy en schaamteloos autobiografisch. De vrouw in dit schilderij heeft niets te verbergen. Ze laat in haar werk een wereld zien vol flesjes nagellak, meisjesachtige jongens en soms zelfs seksspeeltjes waarmee Ritterbex van de toeschouwer met plezier een voyeur maakt. Wat aanvankelijk een oppervlakkige, absurde compositie in zoete kleuren lijkt te zijn, wordt uiteindelijk iets waar je langer bij wilt verblijven.

Emma Hart (1974). A Shadow of my Former Selves, 2019. Keramiek

Emma Hart

Een speels commentaar op vrouwelijkheid, schoonheid en zelfbeeld. Welke vraag er wordt opgeworpen door dit keramische sculptuur hangt helemaal af van waar je staat. Aan de voorzijde zie je een tekstballon. Maar wanneer je van rechts naar het werk kijkt, zie je het profiel van een gezicht waarbij de punt van de tekstballon de neus vormt, de ‘I’ het oog is en er een oor met een oorbel te zien is.

Har Sanders (1929-2010), Kussen voor Ans, 1975. Olieverf op doek

Har Sanders

In dit werk is Ans, de vrouw van de kunstenaar, net uit bed gestapt. Het gewicht van haar hoofd heeft een zichtbare afdruk achtergelaten op het blauw-wit gestreepte kussen. Het schilderij is een voorbeeld van Sanders’ liefde voor het weergeven van materialen. De stof is zo realistisch geschilderd dat we exact weten hoe het kussen en het laken aanvoelen als we ze zouden kunnen aanraken.

Aat Verhoog (1933), Emilie au secretaire, 1990. Olieverf op doek

Aat Verhoog

Door het onderwerp van dit schilderij zouden we ons, in eerste instantie althans, bijna een voyeur kunnen voelen. Aat Verhoog vertelt complexe verhalen met zijn kunst, zonder dat ze resulteren in complexe schilderijen.

Susan Bijl

Vanuit haar thuisbasis in Rotterdam veroveren de kleurrijke tassen van Susan Bijl de hele wereld. Daarmee heeft zij als geen ander bewezen dat duurzaam ook fashionable kan zijn. Susan Bijl heeft in haar tentoonstelling op Rotterdam Centraal gekozen voor het thema ‘reizen’, met het accent op innerlijke reizen, een reis om dichter bij jezelf te komen.